Oamenii învață să trăiască cu mai puțini bani: Care este realitatea costului vieții, ne mai permitem să trăim decent?

de: Ozana Mazilu
16 11. 2023

Consumatorii învață să trăiască cu mai puțin pe măsură ce schimbările climatice și realitatea costului vieții sunt dramatice.

Mai exact, 71% dintre consumatori plănuiesc să amâne achizițiile până la evenimentele festive de vânzări, iar 54% dintre consumatori plănuiesc să cheltuiască mai puțin pentru a economisi bani.

Oamenii o duc rău cu banii

De asemenea, 46% dintre consumatori sunt extrem de îngrijorați de schimbările climatice, în timp ce 94% dintre respondenții consumatori la nivel global rămân îngrijorați de costul vieții. Acest lucru este conform celei de-a 13-a ediții a EY Future Consumer Index (FCI), care a chestionat peste 22.000 de consumatori din 28 de țări.

Peste jumătate (54%) dintre consumatori răspund preocupărilor lor plănuind să cumpere mai puțin în viitor, într-un efort de a economisi bani (conform a 73% dintre respondenți) și pentru că simt că nu au nevoie de articole noi (49% ).

Cu toate acestea, 39% dintre respondenții din întreaga lume au atribuit cheltuielile mai mici pentru a ajuta mediul. Accesoriile de modă se află în fruntea listei categoriilor de produse pe care consumatorii intenționează să cheltuiască mai puțin (citate de 61% dintre respondenți), urmate de jucării și gadgeturi (51%) și de îmbrăcăminte și încălțăminte (44%). În plus, 80% dintre consumatori plănuiesc să cheltuiască mai puțin pe articole pentru socializare, deoarece caută să petreacă mai mult timp acasă (citat de 41% dintre respondenți, o creștere cu 6 puncte procentuale față de octombrie 2022).

Vezi și: Cât de mult s-au scumpit alimentele românilor în 2023, pâinea, zahărul, ouăle. Inflația galopantă se simte la raft

Vezi și: Cât costă viața în România pentru o familie cu doi copii. Niciodată nu a fost mai inaccesibil un trai decent în țara noastră

Căutând modalități de a-și extinde bugetele, respondenții intenționează, de asemenea, să gătească și să se distreze mai des acasă în comparație cu octombrie 2022 (cu 9% și, respectiv, 5%) și 43% intenționează acum să comande mai puțin (în creștere cu 5%).

Vrem să economisim bani

În acest sezon festiv, evenimentele mari de vânzări vor continua să atragă consumatorii, 61% dintre respondenți la nivel global plănuind să ia parte la evenimente precum Black Friday (75% în China, 54% în Europa, 50% în SUA) , o creștere semnificativă în China față de noiembrie 2021.

Șaptezeci și unu la sută au declarat că intenționează să amâne să facă unele achiziții până în aceste zile ale evenimentului, comparativ cu doar 48% în noiembrie 2021. FCI 13 dezvăluie mici modificări ale cheltuielilor planificate general în acest sezon: respondenții rămân foarte conștienți de bugetele lor disponibile. Consumatorii din SUA și Europa plănuiesc să cheltuiască mai puțin în acest sezon festiv (39% și, respectiv, 35%) în comparație cu consumatorii chinezi, (11%), dintre care mulți intenționează să cheltuiască mai mult (45%).

Vezi și: Cum poți să câștigi bani peste noapte, în România. Ce trebuie să faci

Kristina Rogers, EY Global Consumer Leader, spune: „Consumatorii și-au dovedit în repetate rânduri capacitatea de a se adapta la perturbările cumulate cu care s-au confruntat. Ei reevaluează în mod constant ceea ce consideră a fi esențial și evită din ce în ce mai mult achizițiile impulsive neesențiale. Dar experiența rămâne esențială ca factor decisiv pentru consumatori atunci când aleg să cumpere online, mai degrabă decât să se îndrepte către un magazin”.